Indrek Arula
 

10. mail avati Haapsalu Linnagaleriis Indrek Arula fotode näitus. Eksponeeritud on kolm sarja. Pildistajaks noor fotograaf. Meessoost.
Fotograafia on minu jaoks selline teema, et kui ma vaatasin hiljuti raamatut fotograafia klassikast, alates esimestest fotodest üldse - lõpetades Sally Mannyga, siis sain ma kõigest aru. Fotograaf on pildistanud ja ma näen selle tegevuse põhjust. Kui ma aga püüan lugeda ajakirja "Juust", siis ei jõua midagi pärale. Rohkete klõpsude heli kajab teravalt. Jällegi on fikseeritud mingi hetk, mis kunagi ei kordu. Väidetavalt. Ja mis siis? Keda peaks huvitama lõputu virn keni vaateid? Mida peaks ütlema mulle huvitava rakursi alt, ideaalses valguses ese antiigipoest? Kui kaua peab mind huvitama küsimus kuidas?

Ma tahan teada hoopis miks? Alles pärast seda muutub oluliseks meetod. Ilmselt ootan ma midagi enamat fotograafidelt, kui põder põllul, väga detailne oksaauk, kortsus vanainimene jne. Uskuge, seda oskab mingil moel iga inimene, kel on raha ja aega, et osta endale tehnika. Lugesin kunagi kommentaare fotograafide foorumist. Oli mingi kalaga aadress. Õudne hakkas. Säri, ava, fookused ja muud tehnilised terminid igas keelepruugis. Aga ei ühtki kommentaari teemal kas tasus. Või, et kes seda vaatab. Keda huvitab.

Indrek ei ole saanud fotoalast haridust. Ta on iseõppija. Tal on hea silm. Peab olema ka kannatust. Talle meldivad ilusad tüdrukud ja talle meeldib neid pildistada. See on täiesti terve suhe. Ta suudab ära oodata selle hetke, mil modell on just seda nägu, mis pildile peab jääma. Portreed ongi selle näituse parim osa. "Camino". Samuti töötab hästi sari, mis on pildistatud raudteel. Üks osa mustvalgetest inglitest. Ma ei oska midagi öelda pubi või klubi piltide kohta. Natuke palju on seal tehisliku käitumist. Aga äkki seal käitutaksegi nii. Eriti, kui fotosilm piilub. Ma ei käi sellistes kohtades ja ei kommenteeri. Samuti ei tekita minus tundeid pildipaar "Vinüülplaadisõltuvus". See on selline osa fotograafiast, mida vaadates meenuvad mulle sõnad mood, stilist, "Stiina", "Seltskond" , noh, kunstlik värk, kus on klantsajakirja lõhn. Kindlasti ei ole need halvasti pildistatud, aga sarnast saan ma vaadata igast magasiinist. Galeriis peaks olema mmmmmm. Noh kasvõi need portreed. Vähem poose ja rohkem sisu ja elu. Ma loodan, et Indrek ei kao tulevikus nende sadade Eesti fotograafide massi, kes tiirlevad glamuursete seltskonnaürituste ümber, vaid otsib inspiratsiooni selliste nimede hulgast nagu kasvõi Jan Saudek, Sally Mann, või ka siitsamast Liina Siib, Peeter Laurits, Tarvo-Hanno Varres. On selge, et raha teenimiseks peab inimene tegema ühtmoodi. Kuid kunstnikutegevus peab sellest rangelt lahus olema. Kui fotograaf on teadvustanud endale küsimuse, selle puhastanud algpunktini välja, loonud kujundi, koorinud sellelt kõik liigse, lavastanud olukorra, (või leidnud), puhastanud, seedinud, teinud ümber, naasnud algpunkti. Ainult siis läheb paremaks, ainult siis läheb hääks. Ainult siis on kunst. Ja galeriides peab olema kunst. Muidu on kõik üks virukeskus.
Agur Kruusing